اوایل سال گذشته بود که در بیلبوردهای تبلیغاتی یک شاسی بلند پیشرفته و جدید نمایان شد و حدس و گمانها در مورد ورود محصولی متفاوت و منحصربه فرد به بازار ایران قوت گرفت.
اما پیش از رونمایی از این خودرو، شاهد رونمایی از برند جدیدی به نام فونیکس بودیم که نشان از عزم شرکت مدیران خودرو برای عرضه دسته متنوعی از محصولات رده بالا و لوکس به بازار ایران داشت، نه فقط یک محصول خاص. به هر روی، Tiggo ۸ Pro برگ برنده فونیکس برای ورود به بازار شاسی بلندهای لوکس است، بازاری که همیشه تشنه محصولات جدید و البته باکیفیت است. تجهیزات تیگو ۸پرو به انبوهی از تجهیزات ایمنی و رفاهی مجهز است. از این تجهیزات میتوان به شش کیسه هوا، آینههای جانبی بازشونده و تاشونده بهصورت خودکار در هنگام روشن و خاموش کردن خودرو، سقف پانوراما، فرمان دیکات، بازشدن برقی دربِ باک بنزین، کیسه هوای ایمنی برای سرنشینان جلو، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای پردهای، سیستم ترمز ضدقفل، توزیعکننده الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز کمکی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کمک حرکتی خودرو در سربالایی و کنترل حرکت خودرو در سرپایینی، دوربین ۳۶۰درجه، سنسور پارک، سیستم نظارت بر فشار باد لاستیکها، سیستم هشدار نقاط کور، ترمز پارک برقی و اتوهلد، چراغهای مخصوص روز، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، سنسور باران، چراغهای تمام LED، استارت دکمهای، دنده پشت فرمان، تهویه مطبوع دوگانه با فیلتر N۹۵ضد ورود ویروس به کابین، باز شدن برقی صندوق عقب با حسگر سوئیچ، شارژر وایرلس و کول باکس اشاره کرد. قلب تپنده فونیکس تیگو ۸پرو فونیکس تیگو ۸پرو به پیشرانه ۶/ ۱لیتری توربوشارژ با حداکثر قدرت ۱۹۷اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۹۰نیوتن متر مجهز است. جعبه دنده نیز از نوع اتوماتیک دو کلاچه است و قابلیت ایجاد هفت دنده را در حالت تیپ ترونیک دارد. هماهنگی پیشرانه و گیربکس بسیار رضایتبخش بوده و باعث میشود تا تیگو ۸پرو در کمتر از ۱۰ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰کیلومتر بر ساعت برسد. پیشتر در تستهای صورت گرفته در پیست آزادی تهران، تیگو ۸پرو در درگ با هیوندای سانتافه پیروز میدان بوده و در درگ با رنو کولئوس نیز سربلند بیرون آمده بود. سیستم تعلیق این خودرو در جلو مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است. در کنار سیستمهای کنترل پایداری، سیستم تعلیق عملکرد مناسبی در پیچها دارد. حتی با خاموش کردن سیستم کنترل پایداری، با بیش یا کمفرمانی خاصی مواجه نمیشویم. سیستم فرمان از نوع برقی است و عملکرد مناسبی دارد. در معابر شهری و همچنین هنگام مواجهه با چالهها و دستاندازها، عملکرد سیستم تعلیق معقول است و کوبش خاصی مشاهده نشد. بسیاری از ضربات وارده توسط سیستم تعلیق و اجزای آن دفع شد. مدیریت حرکت یا TJA، پرکاربردترین در ترافیکها با فعالسازی این دستیار دوستداشتنی، در ترافیکها نیازی به استفاده دائمی از پدال گاز و ترمز نیست. تیگو ۸پرو در بازه سرعت از صفر تا ۶۰کیلومتر بر ساعت، امکان افزایش و کاهش سرعت و همچنین توقف کامل را با فعالسازی TJA دارد. البته همه این پارامترها متناسب با سرعت خودروی جلویی تنظیم میشود و امکان برخورد با آن عملا وجود ندارد. با فعالسازی TJA در ترافیکهای شهر شلوغی مثل تهران، راننده عملا از خستگی و استرس مفرط ناشی از ترافیک در امان خواهد بود. در تستهای صورت گرفته، بارها این دستیار در موقعیتهای مختلف (در بازه مجاز صفر تا ۶۰کیلومتر) مورد بررسی قرار گرفته است. واکنشپذیری فونیکس تیگو ۸پرو نسبت به خودروی جلو مناسب ارزیابی شده و خطایی مشاهده نشده است. رانندگی بدون دخالت دست از دیگر دستیارهای دوستداشتنی و هوشمند فونیکس تیگو ۸پرو میتوان به LKA اشاره کرد. با فعالسازی آن، رایانه مرکزی اختیار حفظ فونیکس تیگو ۸پرو بین خطوط و فاصله با خودروی جلویی را به عهده میگیرد و راننده امکان رها کردن فرمان را دارد. البته در بزرگراهها و جادههای بین شهری، از این فناوری میتوان به مراتب استفاده بهتر و مفیدتری برد. کروز کنترل تطبیقی کروز کنترل هوشمند این امکان را میدهد تا در کنار تنظیم سرعت مورد نظر، فاصله خودرو را نیز با خودروی جلویی تنظیم کند. در روز تست، در نقاط مختلف تهران با سرعتهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. زمانی که فاصله با خودروی جلویی مناسب است، فونیکس تیگو ۸پرو با سرعت تنظیم شده به حرکت ادامه داد. اما هنگامیکه سرعت خودروی جلویی کاهش یافت، سرعت تیگو ۸پرو نیز کاهش یافت تا کماکان فاصله امن با خودروی جلویی حفظ شود. از دیگر دستیارهای دوستداشتنی تیگو ۸پرو میتوان به تابلوخوان و ترمز اضطراری اشاره کرد.